Wypadek w pracy – co wtedy?
Wypadek w pracy – co wtedy?
Wypadek przy pracy do zdarzenie, które ma związek z pracą zawodową danej osoby. W takim wypadku pracodawca musi podjąć odpowiednie działanie i udzielić pierwszej pomocy, a także pamiętać o danych krokach prawnych i ustaleniu dokładnych okoliczności zdarzenia.
Bezpieczeństwo w pracy
Pracodawca ma za zadanie zadbać o bezpieczeństwo wszystkich swoich pracowników. Powinien on przywiązać szczególną wagę do zagadnień związanych z higieną i przeciwdziałaniem wypadków. Szczegółowe przepisy dokładnie określają jak powinno się postępować w przypadku wypadków w pracy. Wszelkie stanowiska pracy trzeba odpowiednio zabezpieczyć, a w wiadomych miejscach ustawić apteczki. Konieczne jest także przeszkolenie pracowników i zapoznanie ich z zasadami BHP. Niestety jednak mimo to, czasem na miejscu pracy zdarzają się mniej lub bardziej poważne wypadki. Należy wiedzieć jakie kroki podjąć w takich sytuacji.
Czym w ogóle jest wypadek?
Adwokat prawo pracy Wrocław bardzo często zajmuje się sprawami dotyczącymi właśnie wypadków. Nie każde zdarzenie można jednak zakwalifikować jako taki. Wypadek w pracy to nagłe zdarzenie, które jest wywołane jakąś przyczyną zewnętrzną i skutkuje urazem lub nawet śmiercią. Musi ono także mieć miejsce właśnie na miejscu pracy. Ponadto ustawa jasno określa, że uraz to każde uszkodzenie tkanki lub narządów ciała na skutek czynników zewnętrznych.
Wypadek pracy pracy to także: wypadek w czasie podróży służbowej, podczas szkolenia czy kursu, a także wypadek podczas wykonywania zadań, które zleciły organizacje związkowe.
Aby wydarzenie było uznane za wypadek, muszą mieć miejsce wszystkie elementy charakterystyczne dla definicji, takie jak:
- zdarzenie związane z pracą,
- nagły charakter zdarzenia,
- przyczyna zewnętrzna,
- w efekcie uraz lub śmierć.
Postępowanie w razie wypadku
Adwokat Wrocław prawo pracy z pewnością wskaże jakie kroki należy podjąć w przypadku jakiś wypadków w miejscu pracy. Czasem pracodawca nie chce współpracować i próbuje ukazać, że to pracownik jest inny. W takich wypadkach przede wszystkim przyda się pomoc adwokata. Szef nie zawsze jest skłonny do wypłacenia należnego odszkodowania.
Jednak mimo wszystko, warto wiedzieć jak postąpić w przypadku, kiedy jakiś wypadek w miejscu pracy ma miejsce. Przede wszystkim w pierwszej kolejności, trzeba udzielić osobie poszkodowanej pierwszą pomoc. Zależnie od poniesionych obrażeń, należy opatrzyć rany, zatamować krwawienie, ułożyć poszkodowanego w odpowiedniej pozycji itd. Kolejnym krokiem, o którym powinien pamiętać pracodawca jest ustalenie okoliczności wypadku, a także jego przyczyn. Nie można także zapomnieć o podjęciu działań, które wyeliminują dalsze zagrożenie np. o naprawdę uszkodzonego sprzętu.
Kolejnymi obowiązkami szefa jest zawiadomienie inspektora pracy, a także prokuratora, jeżeli wypadek był poważny. Należy też powołać zespół powypadkowy, który dokona dokładnych oględzin miejsca zdarzenia, sporządzi fotografie, zbierze informacje, zasięgnie opinii specjalistów i lekarzy itd. Dzięki temu postępowanie powypadkowe, ważne przy odszkodowaniu będzie z pewnością rzetelnie przeprowadzone.